fredag 12 juni 2009

Studenten och livet

Idag tar min fina systerdotter studenten.
Hoppas bara att regnet slutar hälla ner innan hon ska springa ut tillsammans med sina kompisar.

Min äldsta dotter ligger och sover en stund i gästrummet. Hon kom direkt hit från sitt nattjobb sju mil bort och vi har ätit en mysig frukost ihop. Det var härligt att sitta i köket med henne och äta färskt bröd och varmt te.
Och så en massa prat förstås, precis som det var när hon bodde hemma.

Egentligen blir jag så vemodig när det är studentdagar och annat där barnen firar. Dels är det känslan av att tiden har gått så fort och dels är det livets skörhet.
Allt kan slås sönder så fort; på en sekund kan livet ändras för alltid.
Det är tydligare än någonsin när jag hör om mordet i Stureby. Det gör ont långt inne i mig när jag tänker på hur många liv som nu är ödelagda och jag står inte ut med att ens läsa om det.

Inga kommentarer: