måndag 27 juli 2009

Livets träd kanske...?


Det här trädet står utanför mitt fönster på jobbet. Ibland när jag är trött eller ledsen brukar jag betrakta det extra tankfullt och tänka på de här raderna från Susanna Tamaros bok "Gå dit hjärtat leder dig" (även kallad för 90-talets största kvinnobok):
"Varje gång du känner dig vilsen och förvirrad, tänk på träden hur de lever sina liv. Tänk på att ett träd med stor krona och korta rötter blir omkullvräkt av första bästa vindpust. Inuti ett träd med för långa rötter och för liten krona rinner saven med möda.
Rötter och krona måste växa sig jämnstora. Du måste befinna dig både inuti och ovanför tingen samtidigt. Bara så kan du ge dig själv skugga och värn, bara så kan du under den rätta årstiden täcka dig med blommor och frukt".

1 kommentar:

Sofia sa...

Hej! Hittade hit från Tant Kofta. Gillade verkligen filosofin med trädet! Det ska jag ta med mig i livet! Har sparat dig i mina favoriter så jag återkommer gärna! :)
/Sofia