söndag 10 januari 2010

Mitt decennium

2000
Jag tar tjänstledigt från mitt jobb som reporter och blir projektledare för ett demokratiprojekt och börjar samtidigt jobba deltid med information och marknadsföring. Det har gått drygt ett halvår sen min älskade Olli och även min bästa vän Lena dog. Jag är mitt uppe i sorgearbetet och förstår egentligen inte själv att jag är det. Min äldsta dotter gifter sig på sommaren och på hösten blir jag tillsammans med B.

2001
På hösten börjar jag en ny tjänst som informatör och inleder därmed några fullständigt urjobbiga år innan jag är varm i kläderna. B och jag är tillsammans och jag vet att vi pratar mycket. Hela vår samvaro är som ett enda långt samtal. Är fortfarande inne i en krisbearbetning utan att fatta det.

2002
Minns inte så mycket av det här året mer än att jag seglade med B i Danmark och att det var en fantastisk semester. Mitt mellanbarn flyttade hemifrån och det blev konstigt och ovant att bara ha ett barn kvar hemma.

2003
På hösten bröt mamma lårbenshalsen och jag for som en skottspole mellan henne och pappa och jobbet och mitt eget hem. Började fatta hur det är att ha sjuka föräldrar.

2004
I februari dog pappa efter bara några dagars sjukdom. Dessutom inträffade en del med barnen som var tungt att hantera. På hösten fick mamma hjärtinfarkt och höll på att dö. Kungen besökte vår kommun så jag hade mycket arbete med det.

2005
Relationen med B tar slut även om vi fortfarande är de bästa vänner. Sen var det nog väldigt mycket arbete också, särskilt med stormen Gudrun. Bestämmer mig för att nu ska jag leva ensam. Minns inte så mycket mer.

2006
Sista ungen flyttar hemifrån och det var en stor omställning. Åkte på min första stickstämma i Värmland. Helt underbart och det var Barbro Wilhelmsson som ordnade den ute på Hammarö. Byter kök i mitt hus. Lite storm i andra delar av släkten.

2007
Återigen stickstämma på Hammarö. Stickar som vanligt mycket. Och jobbar järnet förstås. Ungarna mår bra och det är rätt lugnt.

2008
Även i år stickstämma på Hammarö men det är NBV som arrangerar tillsammans med Sticka. Blir chef på hösten och det är jättekul. Gillar verkligen att leda en verksamhet. Startar min blogg. Går till botten med vissa grejor i mitt liv och känner mig glad och stark över det. Går en utbildning till handledare i mindfulness.
Bygger om en del i mitt hus och öppnar upp med stora fönster mot trädgården utanför.

2009
Åker på Dylans konsert. Häftigt och underbart ur många aspekter. Åker också på den nationella stickstämman i Växjö samt till Karlstad på kurs i estnisk spetsstickning.
Spännande möten med nya och gamla vänner. Landar i en stor förnöjsamhet. Håller kurser i mindfulness - oerhört givande och utvecklande.

2010...
Ja, vad än detta året för med sig så går jag in i det med ett öppet hjärta och med utsträckta händer. Så glad för livet.

2 kommentarer:

Jag, Lobelia sa...

Tack för att du delade. Intressant läsning. Jag ser att du haft en lång och tuff resa till där du är idag. Och så är jag jätteimponerad att du kommer ihåg så mycket! Själv är jag nog för mycket 'nu'-människa för att komma ihåg. Önskar dig ett decennium rikt på upplevelser och härliga ögonblick!

Karin sa...

När jag läste ditt årtionde började jag fundera på mitt eget. Jag insåg att det har varit kärlek och hat, sorg och glädje, längtan och saknad. Jag ser i spegeln att jag har blivit äldre under de här åren, men samtidigt vet jag varför när jag tänker på hur mycket som har hänt.

Jag är glad att jag inte visste i förväg vad årtiondet skulle föra med sig men resultatet blev å andra sidan väldigt bra.