söndag 13 mars 2011

Min banansjal

Nu är min sjal i Månadens mönster färdig.
Är så nöjd, den är lättburen och bananformen gör den smidig.

På ett ungefär gjorde jag så här:
Förutom mönsterslingan så är den stickad i enkel mosstickning. Jag ökade en maska innanför mönstret varje gång det var en vridning på flätan.
När jag avmaskat plockade jag upp maskor längs mönsterkanten och stickade ett varv, därefter ökade så att jag fick en volang.
För att få lite mera stadga virkade jag ett varv med fasta maskor i den andra ytterkanten.
Garnet är ett alpacka i precis den rätta nyansen för en blek blondin.

2 kommentarer:

Carina sa...

Vilken jättefin sjal! Härlig färg.
Jag läste på "Månadens mönster" att du skrivit att sjalen var blockad.
Jag har läst detsamma hos andra men vet inte vad blockad betyder. Har du lust att förklar för en okunnig?
Allt gott/Carina

Carina sa...

Tack snälla du för ditt svar, ännu ett frågetecken har rätats ut, härligt :)
Har länge tänkt att göra mig en sjal - nu ska det bli av.

Ha det så gott/Carina