söndag 20 mars 2011

På minnenas gata

Häromdagen köpte jag nya Hemslöjden. Måste säga att jag verkligen gillar den nya layouten. Känns väldigt fräsch och väldigt nutid.
Precis som vi som slöjdar vill att det ska kännas.


Men det väckte också minnet av ett annat nummer av Hemslöjden. För 37 år sen.
Då var jag praktikant på hemslöjdsföreningen i Nyköping och jag formligen älskade det stället. Jag hade gått några vävutbildningar och fick sen praktisera i sex månader innan det var dags för mera utbildning.
Planen var att jag skulle bli länshemslöjdskonsulent.
Mitt i praktiken kom redaktionen för Hemslöjden på besök och en massa bilder skulle tas. Dels är jag med på folkdräktbilden - sittande längst ner till vänster - och så är jag den ljusa tjejen på bilden från affären.
Jag minns än hur roligt det var att få vara med.
Och också hur fantastiskt det var att få arbeta i en sådan miljö. Så småningom kom jag tillbaka och blev fast anställd för att ansvara för folkdräktsavdelningen. Men det är en annan historia.




ayou

Inga kommentarer: