onsdag 7 januari 2009

Undran

Och jag gick där på vägen och alla himlens stjärnor lyste upp tillsammans med den nyfallna snön.
Jag borrade ner min frusna haka i halsduken och kände hur varmt och gott det blev.
Tänkte inte på något särskilt; hade bara en förnöjsam känsla i hela kroppen.
Som att allt var ok.
Att allt är bra som det är. ¨

Sen kom de där tankarna jag luftade på eftermiddagsfikat.
Om det är så att när - om - jag blir gammal, kommer att veta svaret på vad som hände med alla lösa trådar i livet. Om jag kan se om trådarna har mötts eller om dom bara gick av.
Om jag kommer att ha förstått varför jag mötte den eller den personen. Vad meningen var med händelser och olika skeenden.

Fick inga bra svar av mina jobbarkompisar.
Så frågorna finns kvar.
Men fikat var gott.

3 kommentarer:

Singelpappan sa...

Visst vore det fantastiskt om det fanns någon mening med det som sker. Att det kommer någonting gott ut av alla möte med människor!

Själv har jag också trott på det som Drömfabriken upprepat som ett mantra i alla år.

Nu försöker jag lära mig att bli nöjd av att borra ner hakan i en varm halsduk. :-)

Anonym sa...

Himla bra inlägg du fick till idag VänVonna. Jag håller med Singelpappan om att det vore fantastiskt om man hade svaren på de där existentiella frågorna och dem om lyckan i livet, men det kanske inte ska vara så lätt för oss små människospillror...???
Hoppas du noterade frågetecknen!

Magsjuke Socrate börjar piggna till igen men inget jobb än...får nog vänta till måndag.

Ha en fin helg // vännen Socrate

PS. Ordverifieringen var mer lättförstådd nu - boxqqbka .

Anonym sa...

Singelpappa: Jag har gått flera utbildningar i mindfulness, konsten att leva i nuet. Där får man lära sig att lycka är en färdighet. Att man alltså kan meditera sig till ökade lyckokänslor. Om man mäter hjärnaktiviteten i vänster pannlob (där centret för lycka fins) hos munkar som mediterat mycket och hos människor som inte gör det så har munkarna en mycket större aktivitet. Spännande tanke att man alltså kan träna upp sin lyckoförmåga och där tror jag att det här med vardagslycka har en given plats.

Soc:
Stackars dig som är sjuk. Har saknat dig på jobbet och tänkte mejla dig och fråga var du är. Men nu fick jag veta. Jag tycker att du förmedlar mycket kloka tankar om lycka i dina fredaxmejl.
Var rädd om dig och hoppas vi ses på måndag.